OBJAVTE najvýhodnejšie AKCIE tohto týždňa: HUDBA zľava 15 % ×

Filmová recenzia: Joker

08. 10. 2019

Už je to 11 rokov odkedy majstrovsky zohral úlohu jedného z najobľúbenejších komiksových „záporákov“ zosnulý Heath Ledger. Od ďalšieho podania tejto role prešli dnes už roky iba tri – vtedy sa ako Joker ukázal vo filme Suicide Squad herec Jared Leto. Tento rok znova prebehla výmena stráží a máme tu trochu iný film v hlavnej úlohe s Joaquinom Phoenixom – menej akčný, viac psychologický a tragický. Ak ste očakávali akčný film s epickými bitkami s Batmanom a šťastným koncom, tak máme zlu správu, jedná sa nízkorozpočtový a festivalový „origin story“ so zameraním sa na mentálny rozbor postavy.

Bez „spoilerov“ by sa dal tento snímok opísať ako príbeh o chlapíkovi, ktorý je jednoducho neustále bitý životom. V hlavnej úlohe sa nachádza postava menom Arthur Fleck, ktorý sníva o tom, že sa z neho jedného dňa stane úspešný stand-up komik – s okolím, v akom žije a s jeho psychickým stavom to však nie je jednoduché. Prakticky počas celého filmu sa práve z jeho pohľadu dívame na mesto Gotham v roku 1981, kedy ním zmieta chaos, neistota a nepokoj. Teraz sa možno pýtate prečo je predošlá veta konštruovaná tak dvojzmyselne? Je v týchto problémoch mesto Gotham alebo Arthur? Odpoveď je obaja…

Joaquin Phoenix si svojím výkonom bez zaváhania pýta minimálne aspoň nomináciu na Oscara a pri objektívnom zamyslení sa nad ostatnými hereckými výkonmi tento rok neexistuje dôvod, prečo by nemohol aj vyhrať. Predsa len Joaquin pre túto úlohu z fyzického hľadiska schudol viac ako 20 kíl a z hľadiska psychického ho príprava musela stáť ešte viac síl. Tak napríklad jeho prejav „patologického smiechu“ (čo je psychická porucha kedy sa úzkosť prejavuje smiechom) je natoľko presvedčivý, že vás to donúti vyhľadať si o tomto ochorení dodatočné informácie a porovnať si to s prejavmi v reálnom svete.

Todd Phillips ako režisér taktiež trafil do čierneho napriek tomu, že kedysi napríklad režíroval tínedžerské komédie typu „Road Trip“ alebo „Mladosť v ťahu“, čo je, no, zvláštne… Každopádne, každá sekunda v tomto filme pôsobí akoby bola malým kolieskom v obrovskom dobre namazanom stroji, ktorý jednoducho perfektne funguje presne tak, ako má. Zásluha na tom samozrejme nepatrí iba režisérovi, ale aj scenáru, strihu, kamere, hudobnému skladateľovi a pod.. Predovšetkým hudba je akoby presne „vsadená“ tam, kde má byť a kde nie. Spoločnosť DC Comics tento krát naozaj zabodovala. Inak na to, ako je postava Arthura/Jokera postavená na tom, že je chaotická a agresívna, je celkom paradoxné, že vo filme všetko takto do seba zapadá, však? 😊

DO KOLEKCIE JOKER

Dušan

Former gamer and a recovering World of Warcraft/Overwatch addict, fan of dark movie characters and historical TV shows.

S Posters.sk sme na trhu už od roku 1999 a postupom času sme sa stali jedným z najväčších predajcov plagátov, fototapiet a obrazov na stenu. V súčasnej dobe spolupracujeme s maliari, fotografmi a grafickými dizajnérmi z celej Európy. V našej ponuke nájdete nádherné obrazové reprodukcie známych umelcov, ale aj predstaviteľov súčasného umenia, ktorí ešte neboli objavení. Radi vám vytlačíme aj vlastné fotografie a na vaše želanie zarámujeme do kvalitných rámov! Bytový dizajn priamo milujeme, ale nezabúdame ani na geekov a milovníkov hudby, pre ktorých neustále rozširujeme ponuku filmových a hudobných plagátov, hrnčekov, figúrok, tričiek a iných licencovaných merchandise darčekov.

© 1999 – 2020 Europosters. Všetky práva vyhradené.