OBJAVTE najvýhodnejšie AKCIE tohto týždňa: PLAGÁTY zľava 20 % ×

Recenzia: The Mandalorian

30. 12. 2019

Kto by bol povedal, že sa dočkáme časov, kedy bude seriál z univerza populárnejší (a kvalitnejší), ako posledný diel Skywalkerovskej ságy „Star Wars: The Rise of Skywalker“… Keď sa nad tým ale zamyslíme, tak to nie je až taká ťažká matematika. Stačí totiž nájsť úžasného režiséra a tvorcu v jednej osobe, vynikajúce herecké obsadenie, talentovaného hudobného skladateľa a kreatívne nápady s víziou do budúcnosti. No dobre, na prvý pohľad to všetko znie akoby to mala byť pre moderné Disney jadrová fyzika (predovšetkým keď je seriál na ich vlastnom streamovacom programe), ale opak je pravdou. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete prečo. 😊

Seriál The Mandalorian sa chronologicky odohráva medzi filmami „Return of the Jedi“ a „The Force Awakens“, pričom hlavnú postavu stvárňuje Pedro Pascal (známy zo seriálu Game of Thrones). Ak ste čakali svetelné meče a meditáciu o temnej a svetlej stránke sily, možno budete sklamaní, pretože Pedrova postava je nájomným lovcom z gildy bojovníkov, ktorí sa nazývajú Mandaloriani. Táto špecifická skupina má svoj kód a spôsob života – ich súčasťou bol kedysi  napríklad aj Boba Fett, ktorý sa ale úplne hrdinskej smrti svojho času nedočkal… Každopádne, napriek tomu, že je každý diel viac menej iným dobrodružstvom a navštívime známe aj neznáme planéty, hlavná zápletka spočíva z akéhosi zvláštneho rodičovského vzťahu Mandaloriana a „dieťaťa“ (známejšieho ako Baby Yoda). Nie, nie je to spoiler, ak totiž nežijete v jaskyni, tak o „Baby Yodovi“ vie už celý internet. 😊

Seriál  z veľkej časti zrežíroval a napísal Jon Favreau, ktorý je známy napríklad vďaka svojej úlohe Happyho z filmov o Iron Manovi, alebo kvôli tomu, že nedávno režíroval remake Levieho kráľa. Je snáď iba hŕstka ľudí, ktorí by dokázali tak brilantne zrežírovať emócie postavy, ktorej nikdy nie je vidieť tvár. Hlavná postava si totiž nikdy nedáva dole svoju masku a pochvala samozrejme smeruje aj Pascalovi. Vždy totiž dokážete presne pochopiť, nad čím postava premýšľa a ako sa v danej chvíli cíti. Pozitívny zážitok dotvárajú výborne obsadené vedľajšie postavy, pričom napríklad droida IG-11 nadaboval Taika Waititi – režisér posledného filmu o Thorovi. O hudbu sa postaral Ludwig Göransson, ktorý presne vystihol atmosféru sci-fi divokého západu, ktorú prostredie seriálu má.

Čo sa týka celkového zhodnotenia seriálu – na popularite mu možno pridalo práve to, že takmer každá epizóda ma svoju vlastnú atmosféru a nový kreatívny pohľad na predstavu o Star Wars univerze. Pre niekoho to síce môže byť negatívum, predsalen konzistentný príbeh a previazanie dielov udrží pozornosť lepšie a takýto „rozkúskovaný“ systém v minulosti už niekoľko krát nevyšiel (však, DC Titans? 😊), no nie je takýto prístup samotnou podstatou Star Wars? Pôvodná trilógia vznikla z menších príbehov, ktoré mal George Lucas v hlave, a až neskôr sa tieto nápady spojili do filmu. Keď k tomu ešte pridáte ľudí, ktorí sa neboja experimentovať a sú ochotný priniesť do zavedených koľají niečo nové, vznikne vám zábava na niekoľko hodín, ktorá nudí iba málokedy. Toto je tá správna cesta! Okrem toho, každý diel má iba okolo 30 minút, takže sa tam neustále niečo deje. Seriál teda hodnotíme veľmi kladne a určite stojí za to si ho pozrieť (minimálne kvôli Baby Yodovi). Prehovorili sme. 😊

DO KOLEKCIE STAR WARS

Dušan

Former gamer and a recovering World of Warcraft/Overwatch addict, fan of dark movie characters and historical TV shows.